Context
De functie is gepositioneerd binnen een sportbond die zich inzet voor (plm. 500) aangesloten verenigingen en (top)sporters (plm. 150.000) op het gebied van accommodatie, opleiding, promotie van de sport en sportontwikkeling (breedtesport). Daarnaast behartigt ze de belangen van de topsport ten behoeve van uitzendingen naar EK’s, WK’s en Olympische spelen. Er zijn in totaal ongeveer 75 medewerkers werkzaam bij de bond. Daarnaast zijn veel vrijwilligers actief in commissies en werkgroepen.
De medewerker beleid I is gepositioneerd binnen de centrale beleidsafdeling waar op diverse thema’s (sportmedisch, gehandicapten, jeugd, competitie, onderzoek, opleiding) (projectmatige) beleidsontwikkeling plaatsvindt. De beleidsthema’s vallen onder verantwoordelijkheid van een beleidsadviseur, die wordt ondersteund door medewerkers beleid. De medewerker beleid I is verantwoordelijk voor het, op aangeven van de beleidsadviseur, uit-/onderzoeken van (inhoudelijke) zaken t.b.v. te ontwikkelen beleid/plannen. Vervolgens zorgt hij voor de uitwerking van (delen van) beleidsnotities en/of plannen. Tevens kan van de functiehouder worden gevraagd vanuit een inhoudelijke bijdrage te participeren in projecten of deelprojecten te coördineren.
Doel
Gefundeerde onderzoeksresultaten in aansluiting op de vraagstelling resulterend in consistent (deel-)beleid en/of projectondersteuning.
Rapportagestructuur
Direct leidinggevende: manager beleid (hiërarchisch)
Geeft leiding aan: beleidsadviseur (functioneel)
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
1. Onderzoek De door de intern opdrachtgever aangegeven (inhoudelijke) aspecten/thema’s zijn (kwalitatief en/of kwantitatief) onderzocht/uitgezocht als input voor verdere beleidsontwikkeling/planvorming door o.m. het inventariseren en analyseren van ontwikkelingen rond beleids- of onderzoeksthema’s en onderkennen van relevante informatie om de opdrachtgever volledig en actueel te kunnen informeren en ondersteunen. |
- kwaliteit van onderzoek in termen van:
- juistheid, volledigheid bronnen;
- bruikbaarheid resultaat;
- juistheid, tijdigheid signalering trends, ontwikkelingen, plannen;
- snelheid/doorlooptijd.
|
2. Uitwerking (deel-)beleid (Onderdelen van) beleidsnotities/projectplannen zijn uitgewerkt binnen de aangegeven kaders/richting waarbij de opgenomen informatie en gekozen bewoordingen zodanig zijn dat het beleidsinitiatief wordt ondersteund. |
- kwaliteit uitwerking in termen van:
- conform instructie;
- onderbouwing/argumentatie;
- effectiviteit/toepasbaarheid;
- tevredenheid belanghebbenden.
|
3. Projectondersteuning Toegewezen onderzoeks(deel)projecten t.b.v. beleidsvorming zijn ondersteund dan wel gecoördineerd in lijn met de vastgestelde projectkaders. De verslaglegging van onderzoeken en projecten is zodanig ingericht en effectief beheerd dat relevante informatie tijdig en correct beschikbaar is. |
- conform aangegeven kaders;
- mate van realisatie doelstellingen;
- juistheid en tijdigheid van vastlegging gegevens, documenten e.d.;
- tevredenheid opdrachtgever.
|
Bezwarende werkomstandigheden
Kenmerk | | Medewerker beleid I | Medewerker beleid II |
Focus |
|
- De opdrachten/doelstellingen zijn duidelijk benoemd, waardoor taken beleidsondersteuning helder zijn;
- de rol heeft betrekking op afgebakende onderwerpen en/of deelprojecten waarvan de kaders en context bekend zijn;
- gericht op actualisatie van beleid;
- afbreukrisico relatief beperkt als gevolg van controlemogelijkheden t.a.v. onderzoeksgegevens;
- levert inbreng voor de beleidsontwikkeling op operationeel/tactisch niveau;
- verzamelt, selecteert en analyseert informatie op een aandachtsveld van beleid.
|
- Het te bereiken onderzoeks- of projectdoel is niet eenduidig bepaald dan wel meerledig waardoor onderzoek/beleidsvorming niet enkel betrekking heeft op het ‘wat’ maar ook op het ‘hoe’.
- de rol heeft vaak betrekking op nieuwe en/of abstractere onderwerpen;
- er is geregeld sprake van nieuw beleid;
- afbreukrisico is omvangrijk door mogelijk foutief aangeleverde onderzoeksgegevens waarop anderen beleidsontwikkeling vormgeven;
- levert inbreng voor relatief nieuw te ontwikkelen beleid op tactisch/strategisch niveau;
- verzamelt, selecteert en analyseert informatie op meerdere aandachtsvelden van beleid.
|
Functiegroep |
|
9 |
10 |
Competenties/gedragsvoorbeelden
Resultaten realiseren (ontwikkelingsstap II)
Bepaalt zelf mee welke resultaten hij/zij dient te behalen, maakt zich verantwoordelijk voor het gezamenlijk resultaat van het team of de afdeling en attendeert over de grenzen van het eigen team/afdeling heen.
- levert resultaten en optimaliseert het werkproces;
- blijft zelfstandig doorwerken bij tegenslag en gewijzigde omstandigheden;
- formuleert zelf mede duidelijke afspraken over welke resultaten hij/zij moet behalen;
- zoekt actief naar nieuwe mogelijkheden om resultaten te behalen.
Adviesvaardigheden (ontwikkelingsstap II)
Gebruikt technieken en methodes om vraagstukken te identificeren, analyseren en op te lossen en stemt deze af op de situatie bij de klant.
- stemt de vorm en diepgang van het advies af op de wensen van de klant/omgeving;
- analyseert de vraagstukken met daarbij passende technieken en methodes;
- presenteert de klant meerdere oplossingen en benoemt voor- en nadelen.
Samenwerken (ontwikkelingsstap II)
Levert in teamverband of andere samenwerkingsvormen een actieve en stimulerende bijdrage.
- toont zich verantwoordelijk voor het gezamenlijk te behalen resultaat;
- biedt anderen in de samenwerking begeleiding en ondersteuning;
- deelt eigen meningen en opvattingen met anderen, zodat deze een bijdrage leveren aan de te behalen resultaten en afgesproken doelen.
Doelgericht communiceren (ontwikkelingsstap II)
Sluit in zijn/haar communicatie aan bij de behoefte van de lezer(s)/toehoorder(s).
- geeft andere meningen de ruimte;
- draagt zorg voor tweezijdige communicatie door een mening te geven, feedback te vragen verduidelijkende vragen te stellen en vast te stellen of er begrip is;
- stemt inhoud stijl en vorm van de informatie af op de lezer(s)/toehoorder(s);
- geeft toepasselijke en voor de lezer/toehoorder herkenbare voorbeelden;
- laat blijken oor te hebben voor de behoeften en belangen van de lezer(s)/toehoorder(s).
Voor deze functie hebben wij de volgende downloads beschikbaar