Context
De functie is gepositioneerd binnen een sportbond die zich inzet voor (plm. 500) aangesloten verenigingen en (top)sporters (plm. 150.000) op het gebied van accommodatie, opleiding, promotie van de sport en sportontwikkeling (breedtesport). Daarnaast behartigt ze de belangen van de topsport ten behoeve van uitzendingen naar EK’s, WK’s en Olympische spelen. Er zijn in totaal ongeveer 75 medewerkers werkzaam bij de bond. Daarnaast zijn veel vrijwilligers actief in commissies en werkgroepen.
De marketinganalist is binnen de afdeling marketing verantwoordelijk voor het zelfstandig vormgeven van afwijkende marktonderzoeken in aansluiting op de concrete informatiebehoefte van interne opdrachtgevers. Hiertoe werkt functiehouder, afhankelijk van de vraag, samen met gekende onderzoeksbureaus (binnen raamovereenkomst) en is hij/zij belast met het analyseren en rapporteren over de onderzoeksresultaten. De ontwikkeling van de informatie-omgeving en daarmee samenhangende infrastructuur (databases, applicaties, systemen etc.) valt onder verantwoordelijkheid van de afdeling ICT, waarmee intensief wordt samengewerkt.
Doel
Realiseren en borgen van inzicht in voor interne opdrachtgevers relevante marktontwikkelingen.
Rapportagestructuur
Direct leidinggevende: manager marketing & communicatie
Geeft leiding aan: niet van toepassing
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
1. Informatieverzameling Op basis van een gegeven informatiebehoefte (nieuwe en/of bestaande onderzoeken) zijn beschikbare gegevens verzameld, intern beschikbare onderzoeks-tools aangepast en toegepast en/of zijn afspraken met externe onderzoeksbureaus gemaakt om de ontwikkelingen in de markt (o.m. concurrentie, doelgroepen, demografie etc.) in kaart te brengen. |
- kwaliteit samenwerking onderzoeksbureaus;
- kwaliteit toegepaste onderzoeksmethode;
- juiste toepassing gegevens derden;
- reproduceerbaarheid data.
|
2. Analyse & rapportage Gegenereerde data is geanalyseerd, geïnterpreteerd en omgezet in hanteerbare onderzoeksresultaten en rapportages die in- en extern zijn toegelicht. |
- aansluiting op informatiebehoefte;
- juiste interpretaties;
- tijdigheid en bruikbaarheid informatie.
|
3. Beheer & borging Onderzoeksgegevens, methoden en technieken zijn zodanig vastgelegd dat de terugvindbaarheid, herhaalbaarheid en raadpleegbaarheid van het onderzoek geborgd is en (standaard)analyses te allen tijde gegenereerd kunnen worden. |
- bruikbaarheid door leden;
- actualiteit, volledigheid onderzoeksbibliotheek en databases.
|
Bezwarende werkomstandigheden
Kenmerk | Marketinganalist I | Marketinganalist II | |
Focus |
- Focus van de functie ligt op het herhalen of beperkt aanpassen van bestaande onderzoeken, gebruikmakend van beschikbare methoden en technieken, uitvoeren van (trend-)analyses en genereren van rapportages hierover.
|
- Focus van de functie is gelijk aan I, er tevens is regelmatig sprake van het zelfstandig vormgeven van afwijkende marktonderzoeken waarbij een nieuwe informatiebehoefte vraagt om andere methoden en technieken waarvoor functiehouder slechts deels gebruik kan maken van gegeven bronnen, aanpak en analysemethode.
|
|
Functiegroep |
7 |
8 |
|
Competenties/gedragsvoorbeelden
Resultaten realiseren (ontwikkelingsstap II)
Bepaalt zelf mee welke resultaten hij/zij dient te behalen, maakt zich verantwoordelijk voor het gezamenlijk resultaat van het team of de afdeling en attendeert over de grenzen van het eigen team/afdeling heen.
- levert resultaten en optimaliseert het werkproces;
- blijft zelfstandig doorwerken bij tegenslag en gewijzigde omstandigheden;
- formuleert zelf mede duidelijke afspraken over welke resultaten hij/zij moet behalen;
- zoekt actief naar nieuwe mogelijkheden om resultaten te behalen.
Klantgericht/omgevingsgericht handelen (ontwikkelingsstap II)
Neemt initiatieven om de dienstverlening in het algemeen te verbeteren.
- zoekt actief naar mogelijkheden om leden/verenigingen en sportorganisaties beter van dienst te zijn;
- schakelt expertise van anderen in indien noodzakelijk.
Analyseren (ontwikkelingsstap II)
Herkent kernvraagstukken c.q. hoofdproblemen en de invloed hiervan op de situatie, maakt daarbij onderscheid tussen oorzaak en gevolg en stelt prioriteiten in de te nemen acties.
- houdt subjectieve en objectieve zaken gescheiden;
- vormt zelf een beeld over de oorzaken en gevolgen;
- kan een oordeel geven en onderbouwen;
- stelt prioriteiten, zodat de meest urgente vraagstukken c.q. problemen op tijd worden opgelost.
Doelgericht communiceren (ontwikkelingsstap II)
Sluit in zijn/haar communicatie aan bij de behoefte van de lezer(s)/toehoorder(s).
- geeft andere meningen de ruimte;
- draagt zorg voor tweezijdige communicatie door een mening te geven, feedback te vragen verduidelijkende vragen te stellen en vast te stellen of er begrip is;
- stemt inhoud stijl en vorm van de informatie af op de lezer(s)/toehoorder(s);
- geeft toepasselijke en voor de lezer/toehoorder herkenbare voorbeelden;
- laat blijken oor te hebben voor de behoeften en belangen van de lezer(s)/toehoorder(s).
Voor deze functie hebben wij de volgende downloads beschikbaar