De functie is gepositioneerd binnen een regionale sportserviceorganisatie (met ongeveer 125 medewerkers) die in opdracht van de aangesloten gemeenten uitvoering geeft aan het sportbeleid binnen de regio. De organisatie zet zich als kennispartner en verbinder in voor een gezonde regio. Hiertoe werkt de organisatie nauw samen met overheden, verenigingen, onderwijs, zorg en welzijn en bedrijfsleven aan het versterken van de sport- en beweeginfrastructuur met als doel zoveel mogelijk mensen aan het sporten en bewegen te krijgen.
De manager HRM II is als solopositie, onderdeel uitmakend van het MT, verantwoordelijk voor (het borgen van) de uitvoering van HRM-beleid, waarbij de functiehouder (lijn)management adviseert en ondersteunt. Hij/zij is belast met de analyse van de impact van organisatieontwikkelingstrajecten voor (individuele/groepen) medewerkers t.b.v. menings- en besluitvorming door directie/management. De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering van HRM ligt bij het lijnmanagement.
Een effectieve (advisering van het lijnmanagement over de) invulling en uitvoering van HRM; e.e.a. toegesneden op de organisatiestrategie en -doelstellingen.
Direct leidinggevende: algemeen directeur
Geeft leiding aan: niet van toepassing.
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
---|---|
1. HR-planvorming Op basis van onderzoek naar en analyse en interpretatie van (toekomstige) HR-kwesties in relatie tot organisatie(ontwikkelings-)doelstellingen en ontwikkelingen binnen het vakgebied is onderbouwd invulling gegeven aan HR-(beleids)plannen. |
|
2. Beschikbaarheid en toepassing HR-beleid, -instrumenten en -regelingen De organisatie beschikt over (een) actueel/actuele HR-beleid, - instrumenten en -regelingen en is waar nodig geïnstrueerd over en/of ondersteund en/of geadviseerd bij de toepassing ervan. |
|
3. Advisering directie/(lijn)management Directie en (lijn)management is effectief geadviseerd over en ondersteund bij de aanpak van HR-kwesties (inhoudelijk, procesmatig en in de eigen rol als leidinggevende), waardoor de afhandeling/oplossing van HR-vraagstukken optimaal verloopt. |
|
4. Uitvoering HR-processen Operationele HR-processen (in-, door- en uitstroom) zijn effectief en efficiënt uitgevoerd conform geldende procedures en aansluitend op de gewenste ondersteuning van het lijnmanagement. |
|
5. HR-communicatie De benodigde HR-correspondentie is adequaat verzorgd en de directie/het management is geadviseerd over het overleg met en (HR-gerelateerde) informatieverstrekking aan ondernemingsraad, vakbonden en medewerkers. |
|
Kenmerk | Manager HRM I | Manager HRm II | Manager HRm III |
---|---|---|---|
Context |
|
|
|
Focus |
|
|
|
MT-lidmaatschap |
|
|
|
Organisatieontwikkeling |
|
|
|
Leidinggeven |
|
|
|
Functiegroep | 10 | 11 | 12 |
Geeft advies over de best passende oplossingen voor hun specifieke problemen of vragen en verplaatst zich hierbij in de denkwereld van de klant/omgeving.
Creëert draagvlak voor ideeën en initiatieven op basis van de organisatiedoelstellingen en de machtsverhoudingen binnen de organisatie.
Geeft klanten op zo’n manier oplossingen voor hun vraagstukken dat ze de gegeven oplossingen niet alleen accepteren maar ook gaan toepassen.
Draagt eigen ideeën en meningen uit, boeit anderen door aanstekelijk enthousiasme en het doel van acceptabele, onafhankelijke uitspraken.
Ondersteunt individuele medewerkers bij hun ontwikkeling door het creëren van leermogelijkheden en het bieden van uitdagingen die hierbij aansluiten.