Context
De functie is gepositioneerd binnen een regionale sportserviceorganisatie (met ongeveer 125 medewerkers) die in opdracht van de aangesloten gemeenten uitvoering geeft aan het sportbeleid binnen de regio. De organisatie zet zich als kennispartner en verbinder in voor een gezonde regio. Hiertoe werkt de organisatie nauw samen met overheden, verenigingen, onderwijs, zorg en welzijn en bedrijfsleven aan het versterken van de sport- en beweeginfrastructuur met als doel zoveel mogelijk mensen aan het sporten en bewegen te krijgen.
De facilitair medewerker I is binnen de afdeling facilitair, verantwoordelijk voor het uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden in het kantoorpand (algemene ruimten, werkplekken, kantine, sanitaire voorzieningen etc.). Er zijn duidelijke instructies met betrekking tot het werkprogramma, protocollen en werkmethoden. Er wordt gebruik gemaakt van reguliere schoonmaakmiddelen en materialen/apparatuur (werkdoeken, moppen, stofzuiger etc.).
Doel
Schoonmaken/-houden van het kantoorpand.
Rapportagestructuur
Direct leidinggevende: teamleider facilitair
Geeft leiding aan: niet van toepassing
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
1. Uitgevoerde schoonmaakwerkzaamheden Algemene ruimten (vloeren, wanden, ramen), werkplekken (meubilair), keuken, pantry’s, kantine en sanitaire voorzieningen zijn schoongemaakt, gebruikmakend van reguliere schoonmaakmiddelen en materialen/apparatuur, zoals werkdoeken, moppen, stofzuiger e.d.; een en ander volgens gestandaardiseerde werkmethoden en binnen een vastgesteld, repeterend werkprogramma. |
- volgens werkprogramma, instructies;
- toepassing juiste werkmethoden;
- kwaliteit van uitvoering (tevredenheid over schoon zijn).
|
2. Verantwoorde uitvoering schoonmaakwerkzaamheden De bij de werkzaamheden gebruikte middelen, materialen en apparatuur worden op een juiste wijze gebruikt en benodigde voorraadaanvullingen en geconstateerde mankementen zijn gemeld aan leidinggevende. |
- juist gebruik materialen, apparatuur;
- tijdige signalering voorraad-aanvullingen;
- tijdige escalatie, signalering naar leidinggevende.
|
Bezwarende werkomstandigheden
- Krachtsinspanning bij het uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden, het hanteren van hulpmiddelen en afvoeren van afval etc. Lopend en staand en soms gebukt, gebogen of reikend werken onder eenzijdige spierbelasting bij sommige schoonmaakbewegingen.
- Onaangenaam werk bij het reinigen van sanitaire voorzieningen.
Kenmerk | | Facilitair medewerker I | Facilitair medewerker II |
Focus |
|
- Focus van de functie ligt op het schoonmaken van het kantoorgebouw (algemene ruimten, werkplekken, keuken/kantine, sanitaire voorzieningen).
|
- Focus van de functie ligt op het schoonmaken van het kantoorgebouw (algemene ruimten, werkplekken, keuken/kantine, sanitaire voorzieningen) en het verrichten van ondersteunende facilitaire werkzaamheden (o.a. gereedmaken van vergaderruimtes, verzorgen van consumpties vergaderingen).
|
Kaders |
|
- Verricht schoonmaakwerkzaamheden aan de hand van vastgestelde werkprogramma’s en werkmethoden.
|
|
Voorraadbeheer |
|
- Signaleert benodigde voorraadaanvullingen richting de leidinggevende.
|
- Signaleert benodigde voorraadaanvullingen (schoonmaakartikelen, keukenartikelen) en roept deze af bij bekende leveranciers.
|
Functiegroep |
|
1 |
2 |
Kennis en betekenisvolle ervaring
- HBO werk- en denkniveau;
- aantoonbare (commerciële) expertise binnen het toegewezen domein, bij voorkeur opgedaan in sportomgeving;
- kennis van de zaken waarmee een vereniging wordt geconfronteerd;
- enige jaren relevante werkervaring in een soortgelijke functie.
Competenties/gedragsvoorbeelden
Klantgericht/omgevingsgericht handelen (ontwikkelingsstap III)
Geeft advies over de best passende oplossingen voor hun specifieke problemen of vragen en verplaatst zich hierbij in de denkwereld van de klant/omgeving.
- denkt mee en draagt oplossingen aan;
- herkent patronen in klachten en ontevredenheid;
- doet voorstellen tot aanpassing van procedures en baseert deze op de behoefte van de klant/omgeving.
Adviesvaardigheden (ontwikkelingsstap III)
Geeft klanten op zo’n manier oplossingen voor hun vraagstukken dat ze de gegeven oplossingen niet alleen accepteren maar ook gaan toepassen.
- verzekert zich van draagvlak bij de klant bij de identificatie en analyse van het vraagstuk;
- overtuigt de klant dat de oplossing aansluit bij zijn/haar doelstelling en visie;
- ondersteunt de klant bij implementatie van de oplossing en geeft procesgerichte adviezen.
Samenwerken (ontwikkelingsstap III)
Stuurt (samen met de anderen) aan op het bereiken van gezamenlijke doelen door de samenwerking en de effectiviteit te stimuleren.
- geeft persoonlijke feedback door opbouwende kritiek te geven op de bijdrage van anderen;
- maakt hinderpalen en struikelblokken in de samenwerking bespreekbaar;
- betrekt anderen actief bij het gesprek;
- ziet toe op een correcte procesgang en besluitvorming.
Persoonlijk optreden (ontwikkelingsstap II)
Draagt eigen ideeën en meningen uit, boeit anderen door aanstekelijk enthousiasme en het doel van acceptabele, onafhankelijke uitspraken.
- spreekt bij het uitdragen van ideeën met overtuigingskracht, invloed en enthousiasme en houdt hiermee de aandacht vast van de ander;
- heeft inzicht in zijn/haar bevoegdheden, neemt gemakkelijk actie en neemt onafhankelijke beslissingen;
- bespreekt meerdere aspecten van een onderwerp in een levendig gepresenteerde samenhang.
Voor deze functie hebben wij de volgende downloads beschikbaar