De functie is gepositioneerd binnen een sportbond die zich inzet voor (plm. 120) aangesloten verenigingen en (top)sporters (plm. 35.000) op het gebied van accommodatie, opleiding, promotie van de sport en sportontwikkeling (breedtesport). Daarnaast behartigt ze de belangen van de topsport ten behoeve van uitzendingen naar EK’s, WK’s en Olympische spelen. Binnen de bond zijn, naast een bestuur, ongeveer 15 medewerkers op het bondsbureau actief, aangevuld met veel vrijwilligers in commissies en werkgroepen.
De coördinator FA II is als allround financieel medewerker inzetbaar op een administratie die door twee personen wordt uitgevoerd. De coördinator FA II is verantwoordelijk voor de verzorging van de gehele administratie, inclusief de salarisadministratie (salarisberekening en verwerking door extern bureau), ondersteund door de medewerker financiële administratie (registratie, afhandeling sub-administratie crediteuren en debiteuren). Vanuit de periodieke afsluiting vindt verslaglegging plaats richting de bedrijfsleiding met inzicht in (tussentijdse) resultaten, afwijking van budgetten, begroting e.d. Voor de inrichting van de financiële administratie, het opstellen van de jaarrekening, afhandeling van fiscale vraagstukken e.d. wordt gebruik gemaakt van externe ondersteuning en advies door de accountant.
Leveren van financiële informatie voor (bij)sturing van de organisatie en verzorgen van de financiële verantwoording van de bedrijfsvoering.
Direct leidinggevende: directeur.
Geeft leiding aan: één á twee financieel-administratief medewerker(s) (functioneel).
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
---|---|
1. Begroting De bedrijfsleiding is ondersteund bij het vaststellen van financieel onderbouwde plannen voor de bedrijfsvoering door het vertalen van plannen naar een betrouwbare begroting en in beeld brengen van financiële resultaten en ongewenste financiële consequenties. |
|
2. Lopende (financiële en salaris) administratie Door het verwerken van financiële bescheiden en data is uitvoering gegeven aan de financiële administratie, alsmede aan de uit de diverse sub-administraties voortvloeiende activiteiten in het kader van crediteuren-, debiteuren-, voorraadbeheer, salarisverwerking en inhoudingen, afdrachten, de activa-administratie e.d. |
|
3. (Voorbereiding) periodieke en jaarafsluiting Door de periodieke afsluiting zijn onvolkomenheden in de financiële administratie hersteld en aanvullende boekingen verzorgd, zodat op basis daarvan periodieke managementinformatie beschikbaar is met inzicht in de financiële resultaten en verschillen t.o.v. begroting, budgetten, inclusief toelichtingen; een en ander als input voor (bij)sturing door de bedrijfsleiding. De accountant is ondersteund in het definitief maken en goedkeuren van de jaarstukken door het aanleveren van stukken en verstrekken van toelichtingen. |
|
4. Operationeel beheer financiële middelen Door een effectief crediteurenen debiteurenbeheer, inclusief afhandeling van incasso’s, worden financiële verplichtingen nagekomen en beschikt de organisatie over inzicht in het verloop van de liquiditeitspositie. De bedrijfsleiding is tijdig geadviseerd over de afhandeling van (dreigende) liquiditeitsvraagstukken, zoals aanpassing betaaltermijnen, aanvragen van aanvullende liquiditeiten, beheren overtollige liquiditeiten e.d. |
|
5. In-/externe informatie-uitwisseling Inen extern is de noodzakelijke informatie uitgewisseld, zijn vragen beantwoord en issues afgestemd voor een juiste afhandeling van de financiële en salarisadministratie, de afhandeling van betalingsvraagstukken, fiscale aangiftes, etc. |
|
Kenmerk | Coördinator financiële administratie I | Coördinator financiële administratie II | Coördinator financiële administratie III |
---|---|---|---|
Positie in de organisatie |
|
|
|
Bijdrage inrichting administratie |
|
|
|
Rapportagestructuur |
|
|
|
Diepgang controles/analyses |
|
|
|
Typering werkzaamheden |
|
|
|
Functiegroep | 8 | 9 | 10 |
Stelt ook voor anderen meetbare doelen en prioriteiten en beïnvloedt andere teams/afdelingen.
Herkent kernvraagstukken c.q. hoofdproblemen en de invloed hiervan op de situatie, maakt daarbij onderscheid tussen oorzaak en gevolg en stelt prioriteiten in de te nemen acties.
Handelt op een nauwgezette en geordende wijze ondanks de druk van meerdere belangen.
Zoekt naar mogelijkheden binnen en buiten de eigen werksituatie om zijn/haar kennis en vaardigheden doelgericht en doelmatig te kunnen toepassen.