Context
De functie is gepositioneerd binnen een regionale sportserviceorganisatie (met ongeveer 125 medewerkers) die in opdracht van de aangesloten gemeenten uitvoering geeft aan het sportbeleid binnen de regio. De organisatie zet zich als kennispartner en verbinder in voor een gezonde regio. Hiertoe werkt de organisatie nauw samen met overheden, verenigingen, onderwijs, zorg en welzijn en bedrijfsleven aan het versterken van de sport- en beweeginfrastructuur met als doel zoveel mogelijk mensen aan het sporten en bewegen te krijgen.
Talentbegeleiding geeft, binnen de beleidskaders van de gemeente(n), invulling aan de collectieve en individuele begeleiding van geregistreerde talenten (in de breedste zin van het woord) binnen de gemeente(n). De consulent talentbegeleiding II is verantwoordelijk voor het realiseren van een maximale school- en talentprestatie door o.m. afspraken te maken met de basis- en middelbaaronderwijsinstelling, geven van adviezen en hulp (motivatie, medische doorverwijzing, financiering etc.) en het initiëren en organiseren van workshops. Statustoekenning aan talenten gebeurt door een deskundigencommissie op voordragen van de consulent talentbegeleiding II.
Doel
Begeleiding, coördinatie en advisering ten einde maximale school- en talentprestaties te genereren.
Rapportagestructuur
Direct leidinggevende: manager sportservice
Geeft leiding aan: niet van toepassing
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
1. Intake Doorverwezen of aangemelde (potentiële) talenten beschikken over de juiste informatie en zijn op verzoek, op basis van de daaraan gestelde criteria, getest en hebben op basis van de uitkomsten eventueel een status toegekend gekregen. |
- volgens procedure;
- tevredenheid (potentieel) talent;
- kwaliteit informatieverstrekking.
|
2. Individuele begeleiding Individuele talenten zijn proactief en reactief voorzien van advies, ondersteuning en adequate doorverwijzen op het gebied van onderwijs, financiering, persoonlijke ontwikkeling en gezondheid. |
- kwaliteit advies en ondersteuning;
- mate van aansluiting/betrokkenheid stakeholders;
- tijdige en juiste doorverwijzing;
- # drop-outs opleiding;
- aantal contactmomenten;
- # professionals.
|
3. Collectieve begeleiding In samenwerking met partners is een breed spectrum aan workshops ontwikkeld en aangeboden waarbij zowel informatievoorziening, persoonlijke ontwikkeling als het delen van ervaringen centraal staat voor het talent, alsook zijn/haar directe omgeving. |
- diversiteit programma-aanbod;
- opkomst per workshop;
- binnen begroting.
|
4. Relatiebeheer Relaties zijn proactief en reactief onderhouden waarbij relevante relaties met elkaar in contact zijn gebracht. |
- intensiteit (aantal contactmomenten);
- kwaliteit interne verbindingen.
|
5. Registratie & verantwoording Voortgang, ontwikkelingen en verantwoording zijn tijdig en juist vastgelegd en gerapporteerd. |
- juiste, tijdige en volledige registratie;
inzicht in bijzonderheden.
|
Bezwarende werkomstandigheden
Kenmerk | Consulent talentbegeleiding I | Consulent talentbegeleiding II | Consulent talentbegeleiding III |
|
- Focus van de functie ligt op begeleiding van (geregistreerde) talenten door intake (testen en criteriacontrole), individuele (ondersteuning/doorverwijzing), collectieve begeleiding (geven van workshops) en onderhouden van een relevant relatienetwerk.
|
- Gelijk aan I, en:
- advisering/coaching van talenten;
- zijn van sparringpartner van stakeholders (talent, ouders, sport, onderwijs etc.);
- ontwikkelen van workshops/trainingen.
|
- Gelijk aan II, en:
- het op-/uitbouwen van een relatienetwerk (overheid (politiek/bestuurlijk), onderwijs, organisatie);
- participeren in diverse samenwerkingsverbanden/gremia op bestuurlijk niveau vanuit de expertise van talentontwikkeling en -begeleiding.
|
Functiegroep |
8 |
9 |
10 |
Competenties/gedragsvoorbeelden
Klantgericht/omgevingsgericht handelen (ontwikkelingsstap III)
Geeft advies over de best passende oplossingen voor hun specifieke problemen of vragen en verplaatst zich hierbij in de denkwereld van de klant/omgeving.
- denkt mee en draagt oplossingen aan;
- herkent patronen in klachten en ontevredenheid;
- doet voorstellen tot aanpassing van procedures en baseert deze op de behoefte van de klant/omgeving.
Adviesvaardigheden (ontwikkelingsstap I)
Kan met behulp van kennis en inzichten uit zijn/haar vakdiscipline vraagstukken identificeren, analyseren en oplossen.
- formuleert het vraagstuk en plaatst het in een groter kader;
- komt op basis van vakkennis en logisch redeneren tot een onderbouwde oplossing;
- is in staat een relatie op te bouwen met de klant/omgeving en begrijpt de vraagstelling.
Doelgericht communiceren (ontwikkelingsstap II)
Sluit in zijn/haar communicatie aan bij de behoefte van de lezer(s)/toehoorder(s).
- geeft andere meningen de ruimte;
- draagt zorg voor tweezijdige communicatie door een mening te geven, feedback te vragen verduidelijkende vragen te stellen en vast te stellen of er begrip is;
- stemt inhoud stijl en vorm van de informatie af op de lezer(s)/toehoorder(s);
- geeft toepasselijke en voor de lezer/toehoorder herkenbare voorbeelden;
- laat blijken oor te hebben voor de behoeften en belangen van de lezer(s)/toehoorder(s).
Pedagogisch/didactisch handelen (ontwikkelstap II)
Biedt relevante oplossingswegen voor geconstateerde pedagogische problemen. Begeleidt individuen, rekening houdend met individuele wensen en vermogens.
- Geeft aan het begin van de cursus een overzicht van wat de deelnemers mogen verwachten en wat doelstellingen zijn.
- Maakt waarden en normengericht gedrag bespreekbaar.
Verdiept zich in de achtergrond van deelnemers en herkent daarbij sociaalpedagogische problemen.
Voor deze functie hebben wij de volgende downloads beschikbaar