De functie is gepositioneerd binnen een sportbond die zich inzet voor (plm. 500) aangesloten verenigingen en (top)sporters (plm. 150.000) op het gebied van accommodatie, opleiding, promotie van de sport en sportontwikkeling (breedtesport). Daarnaast behartigt ze de belangen van de topsport ten behoeve van uitzendingen naar EK’s, WK’s en Olympische spelen. Er zijn in totaal ongeveer 75 medewerkers werkzaam bij de bond. Daarnaast zijn veel vrijwilligers actief in commissies en werkgroepen.
De commerciële afdeling is verantwoordelijk voor de het genereren van middelen door sponsoring en commerciële samenwerkingen met partners. De commercieel manager II zorgt voor de ontwikkeling van commerciële plannen en sponsorbeleid, aansluitend op de organisatiestrategie en -doelstellingen en trends en ontwikkelingen in de branche/op het vakgebied. Vervolgens is hij verantwoordelijk voor het realiseren van plannen en doelstellingen, i.c. het werven van nieuwe en behouden/uitbouwen van bestaande sponsor(contract)en en relaties met commerciële partners. Daarbij richt hij zich met name op de grote (key) sponsors/partners; de kleine en middelgrote sponsoren worden geworven en beheerd door de commercieel medewerker(s). Functiehouder voert onderhandelingen over contracten, zorgt voor uitvoering/naleving door de organisatie en fungeert als aanspreekpunt voor sponsors/partners. Maakt deel uit van het MT.
Ontwikkelen van plannen en realiseren van doelstellingen ten aanzien van het genereren van middelen door sponsoring en commerciële samenwerkingen.
Direct leidinggevende: algemeen directeur
Geeft leiding aan: meerdere medewerkers van verschillende subdisciplines. (marketing, sponsoring etc.)
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
---|---|
1. Commerciële planvorming Aansluitend op de organisatiestrategie en -doelstellingen en gesignaleerde trends en ontwikkelingen op het eigen vakgebied en binnen de sportwereld zijn commerciële plannen opgesteld gericht op het genereren van middelen door sponsoring en commerciële samenwerkingen met partners. |
|
2. Beschikbaarheid en toepassing sponsorbeleid De bond beschikt over een actueel sponsorbeleid waarin proposities richting en richtlijnen en uitgangspunten voor contracten met (potentiële) sponsoren en commerciële partners zijn uitgewerkt. |
|
3. Beschikbaarheid randvoorwaarden De afdeling beschikt over de randvoorwaarden (processen, procedures, middelen, systemen, bezetting e.d.) voor het realiseren van de bijdragen vanuit de afdelingsverantwoordelijkheid. |
|
4. Gerealiseerde sponsoring/commerciële samenwerkingen De bond beschikt over de gewenste (financiële middelen voortkomend uit) sponsoren en commerciële samenwerkingen waarbij sponsorafspraken aansluiten op het vastgestelde sponsorbeleid en daarmee haalbaar/realiseerbaar zijn voor de organisatie. |
|
5. Organisatie sponsorevenementen en -bijeenkomsten Er is invulling en uitvoering gegeven aan specifieke evenementen en bijeenkomsten voor sponsoren en commerciële partners waarbij commerciële kansen en mogelijkheden optimaal zijn benut. |
|
6. Relatiebeheer Contacten met sponsoren en samenwerkingspartners zijn adequaat onderhouden en tactische afstemming en samenwerking t.b.v. de realisatie van sponsorafspraken zijn effectief ingevuld, waardoor relaties met sponsoren/partners zijn bestendigd en waar mogelijk uitgebouwd. |
|
7. Personeelsbeheer De resultaatbijdragen, ontwikkeling, betrokkenheid en motivatie van de assistent HRM zijn effectief aangestuurd. |
|
8. Rapportage & verantwoording De resultaten van de afdeling zijn intern gerapporteerd en verantwoord, waarbij inzicht is gegeven in de oorzaak van afwijkingen t.a.v. plannen, doelen, KPI’s en begroting. |
|
Kenmerk | Commercieel manager I | Commercieel manager II |
---|---|---|
Context |
|
|
Focus |
|
|
Leidinggeven |
|
|
Functiegroep | 12 | 13 |
Neemt beslissingen en weloverwogen ondernemingsrisico’s, kiest doelstellingen of vergroot de invloed van de ter beschikking staande middelen zo, dat de prestatienorm van de organisatie wordt verhoogd.
Vertaalt organisatie/beleidsdoelstellingen op succesvolle wijze naar concrete acties, zowel binnen als buiten de eigen organisatie.
Maakt gespannen situaties en conflicten (tussen individuen en groepen) snel beheersbaar en treedt zelfbewust en oplossingsgericht op.
Laat zien in situaties, waarbij de belangen en standpunten zeer sterk uiteenlopen, gunstige resultaten voor de organisatie te behalen.
Ondersteunt individuele medewerkers bij hun ontwikkeling door het creëren van leermogelijkheden en het bieden van uitdagingen die hierbij aansluiten.