De functie is gepositioneerd binnen een sportbond die zich inzet voor (plm. 500) aangesloten verenigingen en (top)sporters (plm. 150.000) op het gebied van accommodatie, opleiding, promotie van de sport en sportontwikkeling (breedtesport). Daarnaast behartigt ze de belangen van de topsport ten behoeve van uitzendingen naar EK’s, WK’s en Olympische spelen. Er zijn in totaal ongeveer 75 medewerkers werkzaam bij de bond. Daarnaast zijn veel vrijwilligers actief in commissies en werkgroepen.
Binnen de afdeling dienstverlening is, naast het team ledenservice (binnendienst), het team verenigingsadvies geplaatst. De ledenservice is verantwoordelijk voor de service en informatieverstrekking aan en het administratief beheer van leden/relaties alsook de ondersteuning van het team verenigingsadvies (buitendienst t.b.v. verenigingsadvies) op administratie en secretarieel gebied. Verenigingsadvies is gericht service- en dienstverlening op individueel en collectief niveau aan de leden. Enerzijds is dit onbezoldigd (onderdeel van contributie), anderzijds is sprake van individuele betaalde adviesopdrachten. Het adviesgebied is verdeeld in specifieke domeinen, waarbij de adviseur I opereert binnen één operationeel/tactisch domein op individueel lid-niveau, zoals sportinhoudelijk (trainingen, wedstrijden, competitie etc.), bedrijfsvoering (financieel, juridisch, HRM) of marketing (positionering/profilering/sponsoring e.d.). De adviseur verenigingen I verkrijgt zijn ‘adviesopdrachten’ enerzijds vanuit zijn eigen contacten/netwerk in het aan hem toegewezen ledensegment (regio- en/of domein-specifiek), maar ook via (opschaling vanuit) de ledenservice.
Kwalitatief hoogwaardige operationeel/tactische dienstverlening en relatiebeheer op individueel lid-niveau.
Direct leidinggevende: manager dienstverlening
Geeft leiding aan: niet van toepassing
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
---|---|
1. Advies en productaanbod Ontwikkelingen bij leden en/of specifieke adviesbehoeften zijn geïnventariseerd, geanalyseerd en vertaald naar een passend advies, dienst- of productaanbod binnen de serviceovereenkomst of in de vorm van een offerte waarin plan van aanpak, doorlooptijd en evt. kosten zijn uitgewerkt en toegelicht. |
|
2. Project-/adviesrealisatie Projecten zijn geleid, bijgestuurd en opgeleverd/adviezen en dienstverleningsconcepten zijn geconcretiseerd en tot uitvoer gebracht conform de met de vereniging overeengekomen kwaliteiten en tijdvensters en de evt. vastgestelde begroting en kostenopbouw. |
|
3. Projectrapportage en vastlegging Er is continu inzicht in de (financiële) voortgang en de opdrachtgeverperceptie over de voortgang en kwaliteit van het project bij belanghebbenden, zodat tijdig bijgestuurd kan worden. |
|
4. Relatie- en netwerkbeheer / acquisitie Het relatienetwerk is actief opgebouwd en onderhouden waarbij het beleid en de visie van de bond zijn uitgedragen en evenementen en bijeenkomsten zijn gepromoot. |
|
Kenmerk | Adviseur verenigingen I | Adviseur verenigingen II |
---|---|---|
Focus |
|
|
Complexiteit |
|
|
Functiegroep | 9 | 10 |
Geeft advies over de best passende oplossingen voor hun specifieke problemen of vragen en verplaatst zich hierbij in de denkwereld van de klant/omgeving.
Geeft klanten op zo’n manier oplossingen voor hun vraagstukken dat ze de gegeven oplossingen niet alleen accepteren maar ook gaan toepassen.
Stuurt (samen met de anderen) aan op het bereiken van gezamenlijke doelen door de samenwerking en de effectiviteit te stimuleren.
Draagt eigen ideeën en meningen uit, boeit anderen door aanstekelijk enthousiasme en het doel van acceptabele, onafhankelijke uitspraken.