De functie is gepositioneerd binnen een sportbond die zich inzet voor (plm. 500) aangesloten verenigingen en (top)sporters (plm. 150.000) op het gebied van accommodatie, opleiding, promotie van de sport en sportontwikkeling (breedtesport). Daarnaast behartigt ze de belangen van de topsport ten behoeve van uitzendingen naar EK’s, WK’s en Olympische spelen. Er zijn in totaal ongeveer 75 medewerkers werkzaam bij de bond. Daarnaast zijn veel vrijwilligers actief in commissies en werkgroepen.
Binnen de organisatie is ICT centraal georganiseerd onder aansturing van de manager ICT en is een onderscheid gemaakt tussen de ontwikkeling en het beheer van applicaties, de ontwikkeling en het beheer van de ICT-infrastructuur en de helpdesk. Daarnaast wordt informatieanalyse onderscheiden waarbinnen de gewenste informatievoorziening van de business worden vormgegeven door analyse en onderzoek door grotendeels slimme toepassing van ICT-oplossingen. De ICT-infrastructuur wordt gekenmerkt door een omvangrijke servercapaciteit en een netwerk met ± 150 werkstations en randapparatuur en communicatiesystemen. Het ‘open’ karakter van de infrastructuur (als gevolg van op afstand beschikbare applicaties voor leden) stelt hoge eisen aan de beschikbaarheid en veiligheid van de infrastructuur. De systeembeheerder II is belast met de ontwikkeling en het beheer van de infrastructuur binnen de kaders zoals bepaald en bewaakt door de manager ICT.
Het borgen van de performance van de ICT-infrastructuur t.a.v. beschikbaarheid en veiligheid.
Direct leidinggevende: ICT-manager
Geeft leiding aan: niet van toepassing
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
---|---|
1. Operationele performance infrastructuur De ICT-infrastructuur functioneert op een dusdanig niveau dat de interne processen die gebruik maken van deze infrastructuur en externe toegang ongestoord kunnen plaatsvinden. |
|
2. Input voor optimalisatie infrastructuur Op basis van gesignaleerde ontwikkelingen, dreigende problemen en/of (structurele) knelpunten zijn voorstellen gedaan t.b.v. wijzigingen in (het beheer van) de ICT-infrastructuur, om de operationele performance nu en in de toekomst te garanderen. |
|
3. Implementatie wijzigingen infrastructuur Wijzigingen in de ICT-infrastructuur zijn volgens vastgesteld plan geïmplementeerd, getest en in werking gesteld, waarbij consequenties voor beheer en gebruikers effectief zijn gecommuniceerd. |
|
4. Afhandeling incidenten en problemen Vragen/meldingen (van incidenten en problemen) van gebruikers betreffende de ICT-infrastructuur die via de servicedesk zijn doorgezet, zijn adequaat en naar tevredenheid van gebruikers beantwoord/opgelost. |
|
5. Documentatie Systeemdocumentatie is adequaat bijgehouden en beschikbaar. |
|
Kenmerk | Systeembeheerder I | Systeembeheerder II | Systeembeheerder III |
---|---|---|---|
Context |
|
|
|
Complexiteit |
|
|
|
Aard/inhoud bijdragen optimalisatie en vernieuwing |
|
|
|
Rol richting externe dienstverleners |
|
|
|
Functiegroep | 7 | 8 | 9 |
Bepaalt zelf mee welke resultaten hij/zij dient te behalen, maakt zich verantwoordelijk voor het gezamenlijk resultaat van het team of de afdeling en attendeert over de grenzen van het eigen team/afdeling heen.
Geeft advies over de best passende oplossingen voor hun specifieke problemen of vragen en verplaatst zich hierbij in de denkwereld van de klant/omgeving.
Herkent kernvraagstukken c.q. hoofdproblemen en de invloed hiervan op de situatie, maakt daarbij onderscheid tussen oorzaak en gevolg en stelt prioriteiten in de te nemen acties.
Handelt op een nauwgezette en geordende wijze ondanks de druk van meerdere belangen.