De functie is gepositioneerd binnen een regionale sportserviceorganisatie (met ongeveer 125 medewerkers) die in opdracht van de aangesloten gemeenten uitvoering geeft aan het sportbeleid binnen de regio. De organisatie zet zich als kennispartner en verbinder in voor een gezonde regio. Hiertoe werkt de organisatie nauw samen met overheden, verenigingen, onderwijs, zorg en welzijn en bedrijfsleven aan het versterken van de sport- en beweeginfrastructuur met als doel zoveel mogelijk mensen aan het sporten en bewegen te krijgen.
De marketingspecialist II is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van de marketing- en communicatieactiviteiten om organisatiereputatie (imago) en het dienstenportfolio, dienstenbehoeften van doelgroep(en) en dienstenafzet op elkaar aan te sluiten. In die laatstgenoemde hoedanigheid is het ook de marketingspecialist II die de marktinformatie (ontwikkeling vraag-/aanbodkant en ontwikkeling portfolio) vertaalt naar kansen (advies t.a.v. Plaats, Personeel, Positionering/Promotie, Product). Hij/zij is tenslotte adviseur van de operatie voor de realisatie/uitvoering van de plannen/acties.
Een dienstenportfolio dat aansluit bij de organisatiestrategie, de wensen en behoeften van de doelgroep en leidt tot effectieve afzet door de inzet en beschikbaarheid van de juiste (on- en offline) promotiemiddelen en interventies
Direct leidinggevende: directeur
Geeft leiding aan: niet van toepassing
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
---|---|
1. Marktanalyse en -inzicht |
|
2. Marketingplan en -advies |
|
3. Marktontwikkeling en -bewerking |
|
4. (Regie) marketing- en communicatieactiviteiten |
|
5. Projectleiding |
|
Kenmerk | Marketingspecialist I | Marketingspecialist II |
---|---|---|
Focus | Focus van de functie ligt op het analyseren van wensen en behoeften van doelgroepen in relatie tot het bestaande aanbod van de eigen organisatie en ‘concullega’s’. Op basis van de opgeleverde gegevens ontwikkelt projectmanagement het portfolio (inhoudelijk) dat door de marketingspecialist I wordt omgezet in (on- en offline) marktbewerkingsinitiatieven en activiteiten en de monitoring daarvan d.m.v. dashboards. | Gelijk aan II, en: als projectleider (in samenspraak met inhoudelijk deskundig interne en externe projectdeelnemers) realiseren/optimaliseren van het dienstenportfolio qua inhoud, segmentatie en prijsstelling. |
Functiegroep | 10 | 11 |
Neemt actie bij veranderende wensen. Streeft ernaar doelstellingen te bereiken waarmee zowel op persoonlijk als organisatorisch vlak voordeel kan worden behaald.
Stelt ook voor anderen meetbare doelen en prioriteiten en beïnvloedt andere teams/afdelingen.
Herleidt complexe verbanden tussen deelvraagstukken c.q. -problemen en integreert deze tot een geheel. Achterhaalt onderliggende oorzaken en herkent vooraf moeilijkheden c.q. hindernissen bij oplossingen.
Maakt ingewikkelde zaken begrijpelijk voor anderen met verschillende achtergronden, en zorgt dat de communicatie tot resultaat leidt.