De functie is gepositioneerd binnen een sportbond die zich inzet voor (plm. 500) aangesloten verenigingen en (top)sporters (plm. 150.000) op het gebied van accommodatie, opleiding, promotie van de sport en sportontwikkeling (breedtesport). Daarnaast behartigt ze de belangen van de topsport ten behoeve van uitzendingen naar EK’s, WK’s en Olympische spelen. Er zijn in totaal ongeveer 75 medewerkers werkzaam bij de bond. Daarnaast zijn veel vrijwilligers actief in commissies en werkgroepen.
De marketinganalist is binnen de afdeling marketing verantwoordelijk voor het zelfstandig vormgeven van marktonderzoeken in aansluiting op de concrete informatiebehoefte van interne opdrachtgevers en/of binnen de kaders van/doelstellingen binnen het marketingplan. Hiertoe werkt functiehouder, afhankelijk van de vraag, samen met gekende onderzoeksbureaus (binnen raamovereenkomst) en is hij/zij belast met het technisch inrichten van onderzoeken, analyseren en rapporteren over de onderzoeksresultaten. De ontwikkeling van de informatie-omgeving en daarmee samenhangende infrastructuur (databases, applicaties, systemen etc.) valt onder verantwoordelijkheid van de afdeling ICT, waarmee intensief wordt samengewerkt.
Realiseren en borgen van inzicht in voor interne opdrachtgevers relevante marktontwikkelingen.
Direct leidinggevende: manager marketing & communicatie
Geeft leiding aan: niet van toepassing
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
---|---|
1. Informatieverzameling |
|
2. Analyse & rapportage |
|
3. Beheer & borging |
|
Kenmerk | Marketinganalist I | Marketinganalist II |
---|---|---|
Focus | Focus van de functie ligt op het herhalen of beperkt aanpassen van bestaande onderzoeken, gebruikmakend van beschikbare methoden en technieken, uitvoeren van (trend-)analyses en genereren van rapportages hierover. | Focus van de functie is gelijk aan I, en tevens is regelmatig sprake van het zelfstandig vormgeven van afwijkende marktonderzoeken waarbij een nieuwe informatiebehoefte vraagt om andere (digital marketing) methoden en technieken waarvoor functiehouder slechts deels gebruik kan maken van gegeven bronnen, aanpak en bestaande analysemethode. |
Functiegroep | 7 | 8 |
Bepaalt zelf mee welke resultaten hij/zij dient te behalen, maakt zich verantwoordelijk voor het gezamenlijk resultaat van het team of de afdeling en attendeert over de grenzen van het eigen team/afdeling heen.
Neemt initiatieven om de dienstverlening in het algemeen te verbeteren.
Herkent kernvraagstukken c.q. hoofdproblemen en de invloed hiervan op de situatie, maakt daarbij onderscheid tussen oorzaak en gevolg en stelt prioriteiten in de te nemen acties.
Doelgericht communiceren (ontwikkelingsstap II)
Sluit in zijn/haar communicatie aan bij de behoefte van de lezer(s)/toehoorder(s).