Context
De functie is gepositioneerd binnen een sportbond die zich inzet voor (plm. 500) aangesloten verenigingen en (top)sporters (plm. 150.000) op het gebied van accommodatie, opleiding, promotie van de sport en sportontwikkeling (breedtesport). Daarnaast behartigt ze de belangen van de topsport ten behoeve van uitzendingen naar EK’s, WK’s en Olympische spelen. Er zijn in totaal ongeveer 75 medewerkers werkzaam bij de bond. Daarnaast zijn veel vrijwilligers actief in commissies en werkgroepen.
Binnen de organisatie is ICT centraal georganiseerd onder aansturing van de manager ICT en is een onderscheid gemaakt tussen de ontwikkeling en het beheer van applicaties, de ontwikkeling en het beheer van de ICT-infrastructuur en de helpdesk. Daarnaast wordt informatieanalyse onderscheiden waarbinnen de gewenste informatievoorziening van de business worden vormgegeven door analyse en onderzoek door grotendeels slimme toepassing van ICT-oplossingen. Het speelveld waarin de organisatie zich begeeft vergt onderzoek en analyse van relevante ontwikkelingen in het kader van beleidsvoornemens en ‑plannen. Dit betreft allerhande thema’s, zoals trends in leden- en verenigingsontwikkeling, financieringsstromen, marketingeffecten etc. Al deze ontwikkelingen zijn van invloed op de concretisering van beleid en (tactische) plannen/projecten van de organisatie c.q. het monitoren en evalueren van de bedrijfsvoering. De informatieanalist I is gericht op informatievoorziening (ondersteund door ICT-voorzieningen) vanuit verschillende thema’s en onderwerpen op basis van structurele en ad-hoc-informatiebehoeften vanuit het management en de leden teneinde op basis van (primair kwantitatieve) analyses input te genereren voor operationele vraagstukken en plannen. Het gaat hierbij om het ontwerp, de inrichting en de doorontwikkeling van een Business-Intelligence-(BI)-omgeving (bestaande uit een Data Warehouse (DWH) en rapportage/analyse-omgeving).
Doel
Tijdige kwalitatieve informatievoorziening beschikbaar voor management en leden teneinde te komen tot onderbouwde beleids- en planvorming.
Rapportagestructuur
Direct leidinggevende: Manager ICT
Geeft leiding aan: niet van toepassing
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
1. Definitie informatievoorziening Aansluitend op de informatiebehoeften vanuit de organisatie is de gewenste (structurele en ad-hoc-) informatievoorziening op verschillende aandachtsgebieden vertaald naar op te leveren inzichten en rapportages als input voor operationele vraagstukken. |
- eenduidige definitie informatievoorziening;
- eenduidige definitie van op te leveren inzichten, rapportages en business-analyses;
- draagvlak/acceptatie voorstellen.
|
2. Informatieverwerking en business analyse Er is effectief invulling gegeven aan het verzamelen, bewerken en analyseren van relevante informatie, externe data en ontwikkelingen (gebruikmakend van (de combinatie van) diverse ICT-toepassingen en datamodellen) leidend tot betrouwbare en relevante inzichten en analyseresultaten. |
- aansluitend op informatiebehoeften;
- betrouwbaarheid van inzichten-/analyseresultaten;
- binnen gestelde termijnen.
|
3. Rapportage en advies Inzichten en analyseresultaten zijn gerapporteerd en toegelicht aan de interne opdrachtgever en na afstemming beschikbaar gesteld als input voor het onderbouwen van beleid- en planvorming c.q. evaluatie van beleid, plannen/projecten en (operationele) bedrijfsvoering. |
- kwaliteit van rapportages: correct, sluitend, mate van onderbouwing, inzicht in oorzaken, samenhang, impact op langere termijn e.d.;
- toegankelijkheid, toepasbaarheid van inzichten en analyses.
|
4. Beschikbaarheid instrumenten en systemen Aansluitend op behoeften en externe ontwikkelingen is invulling en uitwerking gegeven aan (optimalisatie van) methoden, technieken (o.m. query’s en datasets) voor het verzamelen, bewerken en analyseren van informatie (BI) en resultaten op verschillende aandachtsgebieden. |
- effectiviteit, beschikbaarheid van tooling en systemen;
- effect van verbeteringen en optimalisaties;
- optimale inzet van tooling.
|
Bezwarende werkomstandigheden
Kenmerk | | Informatieanalist I | Informatieanalist II |
Impact |
|
- Informatievoorziening, analyse en advies gericht op onderbouwing van operationele vraagstukken en plannen met een afgebakende impact op de bedrijfsvoering of de sport;
- focus op kwantificering van de impact;
- sparringpartner van intern opdrachtgever.
|
- Gelijk aan I, en:
- informatievoorziening, analyse en advies ook gericht op complexere vraagstukken met middellange termijn en plannen, waarbij impact op de sport als geheel en/of de interne bedrijfsvoering onderdeel is van het onderzoek;
- sparringpartner van management en vertegenwoordigers van leden.
|
Complexiteit |
|
- Informatievoorziening en (financiële) analyses op afgebakende thema’s c.q. delen van de bedrijfsvoering;
- vraagstelling en te hanteren methoden bekend;
- optimalisatie/inrichting van query’s, datasets etc.
|
- Gelijk aan I, en:
- relevantie, belang en impact van informatie afwegen, en ontwikkelingen, ook gezien de langeretermijnvraagstelling, vergen interpretaties en keuzes om de relevantie en betrouwbaarheid van informatie en analyses te borgen;
- langeretermijn-focus, waardoor sprake is van meer onduidelijkheid en dus interpretaties noodzakelijk zijn.
|
Mate van zelfstandigheid |
|
- Na afstemming worden rapportages/adviezen opgesteld en gegeven.
|
- Gelijk aan I, en: bedrijfsgevoelige rapportages worden na afstemming opgesteld/gegeven.
|
Netwerken |
|
- Benodigde netwerken zijn beschikbaar.
|
- Creëert wisselwerking tussen informatiestromen via (te ontwikkelen) professionele netwerken, ook met een politiek karakter.
|
Functiegroep |
|
10 |
11 |
Competenties/gedragsvoorbeelden
Klantgericht/omgevingsgericht handelen (ontwikkelingsstap III)
Geeft advies over de best passende oplossingen voor hun specifieke problemen of vragen en verplaatst zich hierbij in de denkwereld van de klant/omgeving.
- denkt mee en draagt oplossingen aan;
- herkent patronen in klachten en ontevredenheid;
- doet voorstellen tot aanpassing van procedures en baseert deze op de behoefte van de klant/omgeving.
Adviesvaardigheden (ontwikkelingsstap IV)
Is in staat om die oplossingen aan te reiken die niet alleen het antwoord zijn op het vraagstuk, maar ook op andere terreinen voor de klant een positief effect hebben.
- gebruikt kennis, technieken en methoden uit meerdere vakdisciplines;
- betrekt bij het vraagstuk ook aanverwante terreinen die voor de klant van belang zijn;
- stelt zich op als deskundig klankbord voor de klant.
Analyseren (ontwikkelingsstap IV)
Kan kernvragen c.q. -problemen als geheel analyseren en de invloed hiervan op de organisatie en werksituatie beschrijven. Kan nieuwe situatie op een heldere en duidelijke manier inzichtelijk maken.
- overziet de gevolgen voor de organisatie op korte en lange termijn;
- legt logische verbanden tussen de kernvragen c.q. problemen en de doelstellingen van de organisatie;
- doorgrondt onbekende of ongebruikelijke situaties vlot en identificeert een reeks van oplossingen.
Persoonlijk optreden (ontwikkelingsstap II)
Draagt eigen ideeën en meningen uit, boeit anderen door aanstekelijk enthousiasme en het doel van acceptabele, onafhankelijke uitspraken.
- spreekt bij het uitdragen van ideeën met overtuigingskracht, invloed en enthousiasme en houdt hiermee de aandacht vast van de ander;
- heeft inzicht in zijn/haar bevoegdheden, neemt gemakkelijk actie en neemt onafhankelijke beslissingen;
- bespreekt meerdere aspecten van een onderwerp in een levendig gepresenteerde samenhang.
Voor deze functie hebben wij de volgende downloads beschikbaar