De functie is gepositioneerd binnen een sportbond die zich inzet voor (plm. 500) aangesloten verenigingen en (top)sporters (plm. 150.000) op het gebied van accommodatie, opleiding, promotie van de sport en sportontwikkeling (breedtesport). Daarnaast behartigt ze de belangen van de topsport ten behoeve van uitzendingen naar EK’s, WK’s en Olympische spelen. Er zijn in totaal ongeveer 75 medewerkers werkzaam bij de bond. Daarnaast zijn veel vrijwilligers actief in commissies en werkgroepen.
De organisatie besteedt continu aandacht aan het positioneren van de sport in de markt en het onder de aandacht brengen van evenementen e.d. De afdeling communicatie is dan ook breed opgezet met een communicatiemanager, content-specialist en communicatiemedewerker. De content-specialist II fungeert als opdrachtnemer voor de communicatiemanager die officieel ‘eigenaar’ is van alle uitingen. Hij/zij krijgt input o.a. tijdens het redactie-overleg waarin keuzes worden gemaakt welke, door de content-specialist, ge-/herschreven artikelen al dan niet worden gepubliceerd. Afhankelijk van de aard van het artikel wordt literatuur- en veldonderzoek (interviews) gedaan. Daarnaast komt het ook voor dat artikelen vanuit de eigen organisatie (of door derden) worden aangeboden, waarna de content-specialist II enkel hoeft te redigeren naar de beoogde doel-/lezersgroep. Tot slot is de content-specialist II bij alle communicatie-uitingen verantwoordelijk voor de kwaliteit en beschikbaarheid van beeldmateriaal. Functiehouder verzorgt tevens de coördinatie rondom de vormgeving, waarbij hij gebruikmaakt van externe grafisch vormgevers.
On- en offline uitingen zijn zodanig vormgegeven en gepubliceerd dat de doelstelling van de boodschap de juiste reactie oproept bij de gewenste doelgroep.
Direct leidinggevende: communicatiemanager
Geeft leiding aan: niet van toepassing
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
---|---|
1. Formulering en planning redactionele uitingen Gegenereerde ideeën om informatie toegankelijk, informatief en actueel te houden zijn d.m.v. voorgestelde onderwerpen, rubrieken en thema’s incl. te hanteren medium uitgewerkt, gemotiveerd in het redactieoverleg en aldaar vastgesteld.
|
|
2. Vervaardiging redactionele producten online en offline Ter verkrijging van inzicht in de materie of het onderwerp is onderzoek gedaan en/of zijn interviewen met ter zake deskundigen gehouden, resulterend in on-/offline (achtergrond-)artikelen, interviews, promotiemateriaal, advertorials etc., inclusief op te nemen ondersteunend beeldmateriaal (foto’s, schema’s, e.d.).
|
|
3. Informatie over het vakgebied (Inter-)nationale ontwikkelingen binnen de branche en specifiek de bondssport zijn verzameld en beheerd en intern gedeeld door het plegen van desk research, inventariseren van maatschappelijke ontwikkelingen en opbouwen van een informantennetwerk (deskundigen binnen het vakgebied). |
|
4. Redigeren Andermans teksten zijn t.a.v. taal en stijl zodanig geredigeerd en aangevuld (koppen, beeldmateriaal, bijschriften en intro’s) dat de maximale attentiewaarde wordt gerealiseerd. |
|
Kenmerk | Content-specialist I | Content-specialist II | Content-specialist III |
---|---|---|---|
Focus |
|
|
|
Niveau van de artikelen |
|
|
|
Keuzevrijheid in onderwerp |
|
|
|
Functiegroep | 9 | 10 | 11 |
Bepaalt zelf mee welke resultaten hij/zij dient te behalen, maakt zich verantwoordelijk voor het gezamenlijk resultaat van het team of de afdeling en attendeert over de grenzen van het eigen team/afdeling heen.
Stelt een duidelijke planning op en weegt af of activiteiten passen bij de doelstelling van het werk en bewaakt de voortgang.
Maakt ingewikkelde zaken begrijpelijk voor anderen met verschillende achtergronden, en zorgt dat de communicatie tot resultaat leidt.
Betracht zorgvuldigheid en blijft ook onder tijdsdruk oog hebben voor details.