De functie is gepositioneerd binnen een sportbond die zich inzet voor (plm. 500) aangesloten verenigingen en (top)sporters (plm. 150.000) op het gebied van accommodatie, opleiding, promotie van de sport en sportontwikkeling (breedtesport). Daarnaast behartigt ze de belangen van de topsport ten behoeve van uitzendingen naar EK’s, WK’s en Olympische spelen. Er zijn in totaal ongeveer 75 medewerkers werkzaam bij de bond. Daarnaast zijn veel vrijwilligers actief in commissies en werkgroepen.
De organisatie besteedt continu aandacht aan het positioneren van de sport in de markt en het onder de aandacht brengen van evenementen e.d. De afdeling communicatie bestaat uit twee communicatieadviseurs, een redacteur en een communicatiemedewerker. De redacteur is primair verantwoordelijk voor het samenstellen en uitgeven van op de verschillende doelgroepen gerichte on- en offline uitingen (periodieke uitgaven, productbladen, websites e.d.). De communicatiemedewerker ondersteunt de manager en is gericht op het uitvoeren van operationele communicatie-activiteiten qua inhoud en organisatie. Bij de daadwerkelijke totstandkoming van communicatieactiviteiten wordt gebruik gemaakt van de diensten van externen, zoals vormgevers, drukkers, evenementenorganisaties e.d. De manager communicatie II bepaalt de communicatiestrategie en daaraan gekoppeld de te hanteren uitgangspunten en kaders op het gebied van communicatie en is de sparringpartner/adviseur van de ‘onderwerp-eigenaar’, zijnde marketing en sponsoring voor commerciële uitingen, verenigingszaken voor communicatie met leden, etc.
Geven van invulling, uitwerking en realisatie aan een effectieve communicatiestrategie ter ondersteuning van organisatiedoelen.
Direct leidinggevende: directeur
Geeft leiding aan: communicatieteam (± 4 medewerkers)g
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
---|---|
1. Communicatiestrategie en -agenda Aansluitend op strategische keuzes en doelstellingen van de bond zijn onderwerp-eigenaren geadviseerd over de invulling van de te hanteren communicatiestrategie t.a.v. inhoud, uitstraling, vorm, kanalen, doelgroepen e.d., resulterend in een samenhangende communicatiestrategie en agenda met globale activiteiten. |
|
2. Communicatieplan Communicatieactiviteiten zijn nader onderzocht, geanalyseerd en uitgewerkt in de vorm van een onderbouwd communicatieplan met aandacht voor communicatiedoelen, inhoud, doelgroepen, vorm, middelen, budget e.d.; een en ander in samenwerking en overleg met de interne onderwerp-eigenaar en overige betrokkenen (inhoudsdeskundigen). |
|
3. Realisatie communicatieactiviteiten De realisatie van communicatieactiviteiten is effectief gestuurd qua proces, inhoud, vorm, middelen e.d. door het zelf verzorgen van inhoudelijke en procesmatige activiteiten (projectmanagement, produceren content, issue- en stakeholdermanagement e.d.), maar ook door het coördineren van de inzet en bijdragen van in- en externen. |
|
4. Opdrachtgeverschap Met/door externe dienstverleners zijn eenduidige afspraken gemaakt/nagekomen over de inzet en bijdragen aan het realiseren van communicatieactiviteiten t.a.v. inhoud, vormgeving, productie e.d. |
|
5. Effectmeting communicatie De resultaten en het effect van communicatie zijn gemeten met behulp van daarop toegesneden onderzoeken en de uitkomsten hiervan leveren input voor de evaluatie en bijsturing van communicatie qua inhoud, vorm, agenda e.d. |
|
6. Optimalisatie, innovatie communicatie Er is bijgedragen aan het optimaliseren en innoveren van communicatie door het benoemen van kansen, mogelijkheden en (in projectgroepen) bijdragen aan het onderzoeken, uitwerken en implementeren van optimalisaties, innovaties t.a.v. vormgeving, middelen, kanalen e.d. |
|
7. Personeelsbeheer De resultaatbijdragen, ontwikkeling, betrokkenheid en motivatie van medewerkers zijn effectief aangestuurd. |
|
Kenmerk | Communicatiemanager I | Communicatiemanager II |
---|---|---|
Context |
|
|
Focus |
|
|
Leidinggeven |
|
|
Functiegroep | 11 | 12 |
Stelt ook voor anderen meetbare doelen en prioriteiten en beïnvloedt andere teams/afdelingen.
Creëert draagvlak voor ideeën en initiatieven op basis van de organisatiedoelstellingen en de machtsverhoudingen binnen de organisatie.
Geeft klanten op zo’n manier oplossingen voor hun vraagstukken dat ze de gegeven oplossingen niet alleen accepteren maar ook gaan toepassen.
Draagt zorg voor een doelgerichte inzet van het middel communicatie binnen en buiten de organisatie.
Maakt keuzes bij het verkrijgen en inzetten van mensen, geld en technische hulpmiddelen om daarmee optimale resultaten te behalen.