De functie is gepositioneerd binnen een sportbond die zich inzet voor (plm. 120) aangesloten verenigingen en (top)sporters (plm. 35.000) op het gebied van accommodatie, opleiding, promotie van de sport en sportontwikkeling (breedtesport). Daarnaast behartigt ze de belangen van de topsport ten behoeve van uitzendingen naar EK’s, WK’s en Olympische spelen. Binnen de bond zijn, naast een bestuur, ongeveer 15 medewerkers op het bondsbureau actief, aangevuld met veel vrijwilligers in commissies en werkgroepen.
De adviseur sponsoring is verantwoordelijk voor het genereren van middelen door sponsoring en commerciële samenwerkingen met partners. De adviseur sponsoring II is verantwoordelijk voor het werven en behouden van sponsors/partners voor de eigen organisatie, aangesloten (individuele) sporters en georganiseerde activiteiten. Grote sponsorcontracten worden door de directeur afgesloten en beheerd, voor contracten met kleine en middelgrote sponsoren voert de adviseur sponsoring II zelf de onderhandelingen en stelt hij, na goedkeuring, de contracten vast.
Het werven en behouden van (kleine en middelgrote) sponsoren voor de eigen organisatie, aansloten (individuele) sporters en georganiseerde activiteiten.
Direct leidinggevende: directeur
Geeft leiding aan: niet van toepassing
Resultaat/bijdrage | Resultaatindicatoren |
---|---|
1. Ontwikkeling sponsorplan Aansluitend op vastgestelde doelstellingen is uitwerking gegeven aan een sponsorplan dat als leidraad dient bij het werven en behouden van sponsoren. |
|
2. Uitvoering marktonderzoek Naar aanleiding van uitgevoerd marktonderzoek is er inzicht in potentiële sponsoren dat de basis vormt voor acquisitie. |
|
3. Acquisitie Aan de hand van uitkomsten van het marktonderzoek zijn potentiële sponsoren benaderd en op basis van informatievoorziening, proposities en creatie van win-win-situaties bewilligd om te sponsoren. |
|
4. Vaststelling sponsorcontracten Met nieuwe en bestaande sponsoren zijn (nieuwe) sponsorcontracten vastgesteld waarin afspraken zijn opgenomen over de vorm en omvang van sponsoring. |
|
5. Relatiebeheer Relaties met (potentiële) sponsoren zijn effectief onderhouden door het bezoeken c.q. uitnodigen van (potentiële) sponsoren en het evalueren van de uitvoering van verplichtingen zoals vastgelegd in de contracten. |
|
6. Organisatie sponsorbijeenkomsten Aansluitend op doelstellingen is bijgedragen aan de organisatie van bijeenkomsten en evenementen voor sponsoren/partners. |
|
Kenmerk | Adviseur sponsoring I | Adviseur sponsoring II |
---|---|---|
Focus |
|
|
Kaders en vrijheidsgraden |
|
|
Functiegroep | 9 | 10 |
Neemt actie bij veranderende wensen. Streeft ernaar doelstellingen te bereiken waarmee zowel op persoonlijk als organisatorisch vlak voordeel kan worden behaald.
Bepaalt zelf mee welke resultaten hij/zij dient te behalen, maakt zich verantwoordelijk voor het gezamenlijk resultaat van het team of de afdeling en attendeert over de grenzen van het eigen team/afdeling heen.
Herleidt complexe verbanden tussen deelvraagstukken c.q. -problemen en integreert deze tot een geheel. Achterhaalt onderliggende oorzaken en herkent vooraf moeilijkheden c.q. hindernissen bij oplossingen.
Kan snel anderen (individuen en groepen) inschatten aan de hand van wat ze zeggen en doen en neemt de houding aan die het best bij de situatie past. Houdt hierbij rekening met andermans belangen en kan problemen oplossen.